Konsekwencje nieodebrania przesyłki z sądu?
Doręczyciel przesyłek sądowych
Osobom, które nie mają częstego kontaktu z postępowaniem sądowym, może się wydawać oczywiste, że przesyłki z sądu są doręczane przez listonosza, tak samo jak inne urzędowe korespondencje. Jednak obecnie operator pocztowy odpowiedzialny za dostarczanie korespondencji sądowej jest wyłaniany w drodze przetargu, a nie jest to już wyłącznie Poczta Polska. Dlatego, gdy doręczyciel prywatnego operatora z przesyłką sądową zapuka do naszych drzwi, nie będący ubrany w tradycyjny granatowy uniform znany nam od lat, lepiej ją przyjąć. Niestety, zdarzyły się przypadki, gdy adresat odmówił przyjęcia przesyłki, myśląc że jedynie Poczta Polska dostarcza listy z sądu. To może prowadzić do nieprzyjemnych konsekwencji, ponieważ zgodnie z prawem odmowa przyjęcia przesyłki jest uważana za skuteczne doręczenie.
W niektórych przypadkach doręczenia są dokonywane przez służbę doręczeniową sądu, powoływaną na wniosek prezesa danego sądu przez Ministra Sprawiedliwości.
Dostawa pism sądowych – odbiorca i adresat
W praktyce, zgodnie z zasadami obowiązującymi w sądach, pisma są zazwyczaj doręczane osobiście adresatowi. W przypadku, gdy pismo jest skierowane do osoby prawnej, doręczane jest osobie uprawnionej do reprezentowania tej osoby lub upoważnionemu pracownikowi do odbioru pism w jej imieniu.
W przypadku osób fizycznych, listy sądowe są doręczane na adres miejsca zamieszkania. Natomiast w przypadku innych podmiotów, pisma są doręczane na adres ich siedziby. Jest to standardowy sposób doręczania pism sądowych, mający na celu zapewnienie odpowiedniego dostarczenia dokumentów do właściwych adresatów. Ważne jest, aby adresaci odbierali pisma sądowe na czas i podejmowali odpowiednie kroki w odpowiedzi na zawarte w nich informacje.
Przedsiębiorcy
Zgodnie z przepisami, pisma procesowe dla przedsiębiorców i wspólników spółek handlowych, którzy są wpisani do rejestru sądowego, powinny być doręczane na adres podany w rejestrze. Celem takiej regulacji jest uproszczenie obrotu prawnego i umożliwienie działania w zaufaniu do zamieszczonych tam wpisów.
Warto jednak zauważyć, że ta zasada dotyczy tylko rejestru sądowego, co oznacza, że nie dotyczy osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, które są rejestrowane w Centralnej Informacji i Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEiDG), czyli popularnie zwanych “firmami jednoosobowymi”. W CEiDG ujawniany jest jedynie adres firmy, co może powodować problemy w postępowaniach sądowych, zwłaszcza gdy chcemy pozwać taką osobę. Adres ujawniony w CEiDG nie spełnia więc swojej roli, jaką ma być zabezpieczenie kontrahentów i pewność obrotu. Ten błąd w przepisach wynika z dawno temu przyjętego założenia, że wszyscy przedsiębiorcy będą rejestrowani w Krajowym Rejestrze Sądowym, co ostatecznie nie zostało zrealizowane, a rejestracje przedsiębiorców zostały podzielone między sądy (spółki handlowe) a organy administracyjne (osoby fizyczne).
Na wniosek strony, pisma z sądu mogą również być doręczane na adres skrytki pocztowej.
W przypadku zmiany adresu w trakcie postępowania, powinniśmy niezwłocznie zawiadomić sąd. Jeśli nie spełnimy tego obowiązku, a sąd dowiedzie się o zmianie adresu (np. z adnotacji doręczyciela), dalsze pisma będą pozostawiane w aktach postępowania z skutkiem odbioru. Ta sama zasada dotyczy również skrzynek pocztowych.
Doręczenia pism są dokonywane z reguły w dni robocze, w godzinach dziennych, które obejmują czas od 7:00 do 21:00. Odbieganie od tej reguły jest możliwe tylko w wyjątkowych przypadkach, na zarządzenie prezesa sądu.
Doręczenie zastępcze
Jeśli doręczyciel nie zastanie adresata w jego mieszkaniu, ma prawo doręczyć pismo dorosłemu domownikowi. Jeśli takiej osoby nie ma, może skierować pismo do administracji domu, dozorcy domu lub sołtysa, o ile nie są przeciwnikami adresata w danej sprawie i zgodzą się przekazać mu przesyłkę.
Nieodebrana przesyłka – co dalej?
W przypadku, gdy doręczyciel nie zastał adresata, a próba doręczenia zastępczego również się nie powiodła, zobowiązany jest zostawić awizo w skrzynce pocztowej lub na drzwiach lokalu. Procedura awizowania przesyłek jest istotna, aby uniknąć nieporozumień związanych z zapadłymi wyrokami lub nakazami zapłaty, które mogą być przekazywane przez komornika. W takiej sytuacji warto umieć samodzielnie ocenić prawidłowość doręczenia.
Pierwsze awizo powinno zawierać informacje o miejscu, gdzie możemy odebrać przesyłkę oraz że mamy na to 7 dni, licząc od dnia następnego po dniu pozostawienia zawiadomienia. Na przykład, jeśli otrzymamy awizo w poniedziałek, to siedmiodniowy termin biegnie od wtorku i upływa w następny poniedziałek.
Doręczyciel jest zobowiązany do naniesienia adnotacji o awizowaniu na formularzu potwierdzenia odbioru oraz na stronie adresowej koperty, a także opatrzenia ich swoim podpisem. Następnie doręczyciel niezwłocznie przekazuje przesyłkę do placówki operatora, gdzie pracownik potwierdza jej przyjęcie datownikiem i podpisem na kopercie.
Jeśli przesyłka nie zostanie odebrana w terminie wynikającym z pierwszego awiza, placówka operatora, w której pozostawiono przesyłkę, sporządza powtórne zawiadomienie o możliwości jej odbioru w terminie siedmiu dni, licząc od dnia następnego po dniu pozostawienia powtórnego zawiadomienia. Drugie awizo powinno być jednoznacznie oznaczone jako zawiadomienie powtórne, a na stronie adresowej przesyłki powinna zostać naniesiona adnotacja o powtórnym awizowaniu, opatrzona podpisem upoważnionego pracownika.
Jeśli przesyłka nadal nie zostanie odebrana, placówka pocztowa operatora opatruje kopertę na stronie adresowej adnotacją “nie podjęto w terminie“, oraz odciskiem datownika, i odsyła pismo do sądu wraz z formularzem potwierdzenia odbioru.
W przypadku, gdy zaskoczeni zostaniemy konsekwencjami nieodebrania przesyłki w terminie, na przykład wezwaniem do zapłaty kosztów sądowych lub należności zasądzonej wyrokiem, którego nie widzieliśmy, warto niezwłocznie umówić się na przeglądanie akt, a następnie dokładnie sprawdzić kopertę przesyłki, upewniając się, czy zawiera wszystkie wymienione powyżej adnotacje, pieczęcie i podpisy. Jeśli zauważymy braki lub nieprawidłowości, powinniśmy niezwłocznie zgłosić to na poczcie oraz skonsultować się z odpowiednimi służbami lub prawnikami w celu obrony naszych praw.